Sunday, May 3, 2015

הקשב שלנו ככח כלכלי

שלום לכולם ושבוע טוב,
בשיעור דיברנו על כלכלת הידע ומאפייני הכלכלה החדשה, דיברנו על מוצרי ידע אשר ערך השוק שלהם נובע מהמידע הגלום בהם.
את הקשב שלנו אנו מנהלים באופן מחושב, גם אם לא מודעים לכך, ולא מבזבזים אותו על דברים חסרי חשיבות עבורנו.
כך למשל בחיי היום יום שלנו נרצה להעדיף לתת את מירב הקשב שלנו לדברים החשובים באמת.

על כך ארחיב, עבור המפרסמים קיים קושי לתפוס את הקשב שלנו כיוון שתשומת הלב שלנו, הצרכנים, הינו משאב במחסור עקב עומס יתר של מידע.
לכן, הקשב שלנו הינו המטרה הראשונה עבור המפרסמים. אם  הם יצליחו ואכן ישיגו את הקשב של הצרכנים, הם ישפיעו על תהליך קבלת ההחלטות שלהם בבואם לקנות מוצר.

אנו עדים לפרסומות הגלויות והסמויות בכל מקום אפילו בקניות בסופר-מרקטים השונים קיימים כרוזים אשר מנסים לתפוס את הקשב שלנו בנסיון לחדור לתודעה שלנו ולמכור לנו עוד מוצר שבד"כ לא נחוץ.
גם באתרי האינטרנט השונים המידע אשר אנחנו מחפשים נשמר ומפוענח אצל המפרסמים אשר ישמש אותם להציע לנו פרסומות בעתיד הקרוב.
אדגים זאת בסיפור אישי קצר, בסופ"ש האחרון ביליתי בנופש המדובר של הסטודנטים באילת, אני וחבריי רצינו לברר את האופציה להישאר לילה נוסף במלון בו שהינו מעבר לנופש - חיפוש קצר בגוגל הניב לי את המבוקש ובזה נגמר חיפוש המידע שלי, אך לא עבור המפרסמים.
יום לאחר מכן אני מבחין כי באחד האתרים ששהיתי בהם צצה לה פרסומת לא קטנה במיקום "מושך את העין" בגין עלות לינה במלון המבוקש וזוהי רק דוגמא אחת מרבות.

המפרסמים דואגים להשתמש במידע שלנו ולהנגיש לנו בכל דרך אפשרית.
בזמן שאנו בכלל כמהים למידע אחר דואגים לתת לנו מידע לא רלוונטי לחלוטין בכמיהה לזכות ולהעמיס עלינו מידע אשר בד"כ כבר לא נחוץ לנו.
עוד ניסיון מצד המפרסמים שמצאתי בחיפוש קטן בגוגל, (אגב, ניסיון לא חוקי) הוא הפרסומות הסמויות בזמן שאנו צופים למשל במשחק כדורגל, חברת 
"קוקה-קולה" דאגה לשתול לנו בתודעה מידע אחר לחלוטין:
אפילו בסרטוני ב"יוטיוב" שאנו צופים כמסדר יום דואגים לתת לנו פרסומת ובשניות הבודדות שיש להם (עד אשר נלחץ "דלג") ינסו לרכוש את תשומת הלב שלנו, הם ינצלו את המירב על מנת שלא נדלג עליהם כמו למשל בסרטון הבא:
קיימות עוד דוגמאות רבות בנושא הזה, כך בעצם ניתן לראות שקיים אתגר גדול להשיג את תשומת הלב של הלקוחות והמפרסמים והם יעשו הכל על מנת לזכות במקום קטן אצלנו למידע שהם רוצים להכניס לנו.

בנוסף דיברנו על האינצקלופדיה בעבר ועל איך הנושא שונה היום עד אשר אין להם בכלל ערך כיום מלבד לצבור אבק במזווה.
בעבר ההורים שלנו היום עושים הכל על מנת להכניס בנו עוד מידע ולכן רכשו עבורנו את האנציקלופדיות היקרות שהיום הם עם העידן המקוון הם חסרות כל ערך לעומת מחיריהם הגבוהים בעבר.
כיום במידע משמש כסחורת שוק אך כיום ניתן לקבל את כל המידע באינטרנט.
ולכן, עקב בתחרות הגדולה בין מוכרי המידע לא קיימת עלות כלל עבור המידע לכן סוחרי המידע עושים רבות על מנת להוסיף ערך למידע שלהם באמצעות מניפולציות רבות, לרבות תוצאות החיפוש הממומנות בגוגל והדוגמות הנ"ל.
אסכם בציטוט :
 Eshter Dyson: 
"התוכן בחינם יש להתמקד בהוספת ערך לגרסא המקוונת"
 להתראות בשבוע הבא.

No comments:

Post a Comment