Sunday, May 10, 2015

חוכמת ההמונים

בשיעור האחרון דיברנו על חוכמת ההמונים גילינו כי ככל שישנם יותר אנשים כך אנו יכולים לרכוש יותר מידע בהשוואה לרכישת מידע לבן אדם בודד, לא משנה עד כמה האדם משכיל.
הדוגמא הכי טובה לכך היא ויקפדיה, אתר שהוא בעצם קוד פתוח לקהל הרחב בו כל אחד יכול בתנאים מסויימים לכתוב ולהעשיר את הידע שלנו לגבי ערך מסוים כך מידע רחב ומגוון של אנשים שונים אנו רוכשים מידע.
ארצה להרחיב על דוגמא, נניח ש100 סטודנטים יושבים בכיתה, המרצה בוחר מספר ומבקש מאחד התלמידים לנסות ולנחש מה המספר שבחר, הסיכוי שהסטודנט יצליח לנחש את המספר שהמרצה בחר הוא נמוך מאוד. אבל אם המרצה יבקש מכלל הכיתה לנסות ולנחש מספר ויבקש מאחד התלמידים לרשום את התוצאות ניווכח לראות כי אם כל התשובות שנבחרו אינן נכונות אך הממוצע של תשובות הסטודנטים  נותן את התשובה המדויקת.
ניתן לראות כי כוחם של רבים עוזר לנו לקבל החלטות נכונות.
כבר בהיסטוריה הרחוקה אנו עדים לקיומו של מושג זה אותו חקר פרנסיס גלטון ב1906 והוא המחיש זאת בעזרת סיפר על מבחן השור הוא מספר על יריד מכירת חיות שבו נערכה תחרות הימורים על המשקל הצפוי של שור מסוים שעתיד להישחט. סר פרנסיס גלטון שביקר במקום, לקח את פתקאות ההימורים וחקר אותן. הוא מצא כי ממוצע הניחושים של כל משתתפי ההימור היה 542.9 ק"ג, קרוב מאוד למשקל האמיתי של השור, 543.4 ק"ג. מכאן גזר את המסקנה שעומדת בבסיס התאוריה שלו: הרבים חכמים הרבה יותר מהמעטים, לא משנה עד כמה המעטים יהיו מוכשרים ומומחים בתחומם.
עוד דוגמא לחוכמת ההמונים היא מנוע החיפוש של גוגל על ידי האלגוריתם המיוחד שלו אשר מונה את מספר הפעמים שגולש נכנס לדף מסוים ובעזרת נתונים אלה מדרג את תוצאות החיפוש של כל אתר וכך נראה בתוצאות החיפוש קודם את האתרים עם מספר הלחיצות הגדול ביותר.
בנוסף אמחיש בעזרת דוגמא אישית כאשר אני רוצה לצפות בסרט מסוים אני לא צופה בו עד אשר אני רואה את דירוג הגולשים אודות אותו סרט אני משתמש בחוכמת ההמונים על מנת לראות את דירוג הסרט ורק אז מקבל החלטה אם לראות את הסרט או לא.
כך גם חוכמת ההמונים עוזרת לי לקבל החלטה אם לקנות מוצר מסוים או לא.
עוד אנו נוכחים לדעת זאת באפליקציית הניווט "וויז" אשר משתמשת רבות בחוכמת ההמונים על מנת לבנות את המפות שלה וכן על מנת לדווח דיווחים על עומסי תנועה מכמונות מהירות וכו'.
 עוד נתון מעניין בתוכנית "מי רוצה להיות מיליונר"|. 65% מהפעמים החבר הטלפוני ענה תשובה נכונה לעומת 91% פעמים שבהם הקהל באולפן ענה תשובה נכונה.
לסיכום אנו עדים לשימוש בחוכמת ההמונים בחיי היום ואני צופה כי דבר זה רק התפתח ויתרום רבות להתפתחות האנושות כולה אנו עדים לכך מדוגמאות מן העבר ומדוגמאות בחיי היום יום ורק צריך לנצל אותה, כלומר לשמר ואף לשפר את היכולת לצבור את המידע, ובמבחינה  אינדיבידואלית היכולת של הפרט לקבל דעות שונות וכך לקבל את ההחלטה הנכונה המתאימה לו.


No comments:

Post a Comment